Een app waar je met potentiële zakenrelaties in contact komt door simpelweg rond te lopen. Zo zou je Twinqh in het kort kunnen omschrijven.
Als je boodschappen doet of de hond uitlaat, kom je allerlei mensen tegen. Je groet iedereen, maar vaak blijft het daarbij.
Twinqh biedt de kans om van bekende gezichten waardevolle zakenrelaties te maken. Want stel nou dat de man die al een half uur op de loopband aan het rennen is in jouw sportschool misschien wel zaken met je wil doen?
Vandaag is deze nieuwe app gelanceerd voor iOS en vanaf de zomer is ook een Android-versie beschikbaar. Business Insider sprak met oprichter Tim Kok. Hij wil volgend jaar mei 600.000 gebruikers hebben in Nederland.
Een zakelijke match scoren vanuit je luie stoel
Kok omschrijft zijn applicatie als een mix van de zakelijke netwerksite LinkedIn en Happn, de app waarmee je potentiële dates kunt scoren op basis van de plekken waar je bent geweest.
"Vaak is het zo dat je in de buurt dezelfde gezichten tegenkomt. Je gaat naar de sportschool, je doet boodschappen en je groet mensen", vertelt Kok. "Maar vaak ben je te druk met je eigen ding om een praatje te maken, terwijl sommige mensen zakelijk gezien best interessant kunnen zijn."
Volgens de ondernemer kun je met filters aanpassen wie je wilt tegenkomen. Zo kun je ervoor kiezen om alleen mensen uit de financiële wereld tegen te komen, of mensen die bij Philips werken.
"Je loopt langs elkaar heen en jouw profiel wordt voor een stukje met de ander gedeeld", legt Kok uit. "Wie je bent en wat je doet, krijgt de ander te zien. Maar als diegene jouw contactgegevens wil, moet je eerst een connectie met elkaar maken binnen de app. Daarna kun je met elkaar chatten en kijken of je zakelijk iets voor elkaar kunt betekenen."
Is de app stalkerproof?
Happn lag eerder onder vuur, omdat de op locatie gebaseerde app een droom voor stalkers zou zijn. Is Twinqh daarom ook niet een beetje creepy?
"Ik kan me voorstellen dat mensen dat creepy vinden", zegt Kok. "Maar wij doen niks met je locatie. Daar komt bij dat je ook niet iemands exacte locatie kunt zien. Als je elkaar gekruist bent, zie je een gebied waar je diegene bent tegengekomen, maar nooit de precieze locatie van waar diegene was, laat staan het tijdstip. In de app kun je tot twee dagen terugvinden waar je een potentiële zakenpartner ongeveer bent tegengekomen, daarna wordt die locatie verwijderd."
Volgens Kok neemt het concept het element van koude acquisitie weg. Maar is netwerken juist niet iets heel persoonlijks? Daar is Kok het ook zeker mee eens, maar hij denkt dat Twinqh daarin juist een oplossing biedt: "Netwerken gaat om de klik die je met elkaar hebt. Maar daarvoor moet je wel eerst een contactmoment hebben en dan kan onze app handig zijn. Vaak weet je niet eens wat jouw buurman van een paar huizen verderop precies doet."
Meer dan netwerken
Je logt in met e-mail of LinkedIn en voilà: je kunt op zoek naar jouw zakenmatch. Een integratie met LinkedIn dus, terwijl het beursgenoteerde zakenplatform recentelijk een nieuwe, vergelijkbare functie heeft uitgerold waarmee je via Bluetooth mensen in de buurt kunt toevoegen aan je netwerk.
Toch zijn er grote verschillen tussen de twee, legt Kok uit.
"LinkedIn werkt met een straal van 30 meter, wat voor beurzen en congressen best handig kan zijn. Twinqh is een stuk interactiever. Onze app zoekt op veel grotere schaal en onthoudt daarnaast waar iemand is geweest. Ook hoef je niet op hetzelfde tijdstip ergens te zijn. Bovendien zijn wij bezig met een aantal samenwerkingen, waaronder met een bank en een verzekeringsmaatschappij en zelfs met een mediapartij voor regionaal nieuws voor onze tijdlijn."
Want ja, ook Twinqh gaat werken met een tijdlijn. Daarop kunnen mensen artikelen en gedachtes delen. Maar Kok is dus ook bezig met de integratie van lokaal nieuws.
Kok: "Stel jij woont in Groningen en er wordt gewerkt aan de ringweg. Je wilt daarvan op de hoogte worden gehouden. De app ziet dat jij er dagelijks langsrijdt en beoordeelt dat als relevant voor jou. Regionaal nieuws wordt op zo'n moment een stuk interessanter."
Overigens komt deze functie pas bij de tweede versie, rond de zomerperiode. Tot die tijd zijn Kok en zijn collega's druk bezig de app te tweaken.
Twinqh is gratis. Hoe wil Kok geld verdienen? Hij is niet zo'n fan van advertenties binnen de app, zeker niet als drie van de vier berichten gesponsord zijn. Vandaar dat hij wil werken met abonnementen.
"Als er meer gebruikers komen dan gaan we kijken naar een pro- en business-versie", aldus Kok. "De app blijft dan in principe gratis, maar met de twee andere versies kun je nét even wat meer uit Twinqh halen."